Sunday, January 16, 2011

Coklat Yang Besh...

Asalamualaikum kawan2 blogger skalian....

Thanks taw saper yg follow yna....
Nanti yna follow korang balik k...

Lama betul yna x membebel kat cnie kan...
14Jan2011 ritu yna g shopping...
n nk citer sedikit sebanyak aper yg yna bli tapi bukan semua la yna citer k....

Coklat @ Chocolate



Mesti ramai yang minat coklat kan... sebab aper??/
sebab cedap..
sebab bley bg kite tenang time stress kan???
sebab lau sakit kepala mam coklat ley ilang taw...

Coklat adalah nama sebuah makanan yang diolah dari biji koko.

Coklat umumnya diberikan sebagai hadiah atau pemberian pada hari-hari istimewa. Dengan bentuk, corak, dan rasa yang unik, coklat sering digunakan sebagai ungkapan terima kasih, simpati, atau prihatin hingga ke pernyataan cinta. Dari dahulu, coklat bukan bermula sebagai makanan (kecil), tetapi minuman dengan rasa yang istimewa.




TIDAK MENGGEMUKAN

Rasa coklat masih sukar diertikan. Dalam buku Emperors of Chocolate, Joel Glenn Brenner menggambarkan rahsia terkini tentang rasanya. Rasa coklat dibentuk dari campuran 1,200 jenis zat, tanpa satu rasa yang dominan. Malah, sebahagian dari zat itu pun rasanya sangat tidak sedap sekiranya. Disebabkan itu, sehingga sekarang masih tiada coklat tiruan.

Antara zat-zat penghasil rasa coklat terdapat lemak. Takat lebur lemak koko ini hanya sedikit bawah suhu normal tubuh manusia. Jika sepotong coklat dimakan, lemak itu cair di dalam mulut. Cairnya lemak koko menimbulkan rasa lembut di mulut. Lemak koko tidak langsung diserap tubuh kerana bukan dari jenis yang menggemukkan tubuh.

Walaupun tak dapat digantikan, pemalsuan sering dilakukan. Koko adalah bahan yang mahal, apatah lagi dibandingkan dengan gula atau minyak nabati. Maka, tidak hairan kalau dapur konvension terpaksa memilih kedua-dua bahan ini untuk menggantikan koko. Disebabkan itu, tidak banyak coklat di pasar “coklat”.

Lemak koko sering digantikan dengan minyak yang lebih murah, seperti lesitin atau minyak kelapa sawit. Selain soal harga, dengan kedua-dua bahan ini, pelapisan coklat menjadi lebih mudah. Perbandingan koko pejal, komponen tidak berlemak pada biji yang digiling juga cenderung rendah. Dalam bar coklat, misalnya, sekitar 20% gula-gula itu diisi coklat.

Coklat premium, di sisi lain, biasanya mengandung sekitar 50 - 70% coklat padat. Disebabkan coklat mengandung lebih gula dan mungkin juga sedikit minyak nabati, coklat pekat ini mengandung lebih sedikit kalori dari produk coklat pada umumnya. Maka, apabila para pennggemar coklat sering “protes” gara-gara coklat disalahkan untuk masalah yang sebenarnya disebabkan oleh penggunaan gula berlebihan





Waaa pas baca nie mesti korang nak cari coklat kan...
jom usha serba sedikit coklat pilihan yna...

1. Cadbury la... waa sangat2 sedap wokey....



2. Tobleron




3. Kissed



4. Kinder Bueno



5. ROcky



Haa mcm rocky gak ader plak yg salut coklat ngan almond!!! waaa sgt2 shedap ok....


8 comments:

FatinCitakky said...

ala...yapa...........

PrINCeSz YaNa said...

sile2 amik :P

razfira said...

sedapnye coklat :)

PrINCeSz YaNa said...

:)

S.U.R.I.A. said...

nyum2...nyumm...mau seketul!

PrINCeSz YaNa said...

siler3 huhuh

Lovely Bella said...

huhu sume coklat di atas sangat sy suka! noktah!

deqlis said...

akk no.1 tue sgt5x suka...! baru lepas makan semalam hehe..

yg kinder bueno pun suka !!..yg rocky pun suka... wah! rocky ada salut almond ya??? nk cuba nie...tak pernah mkn lagik..

yg lain2x pun suka!!
wahh!! sedap2x...:0)